Kras alias scholierenparlement

kras

Wat?


Enthousiaste leerlingen uit het vijfde en zesde jaar (meestal een 20tal leerlingen) zetelen gedurende het schooljaar in het scholierenparlement. Het initiatief gaat uit van Globelink, een jeugddienst die samen met jongeren naar mogelijkheden zoekt om hun mening over de duurzame wereld hoorbaar en zichtbaar te maken. Het scholierenparlement oftewel Kras is een simulatiespel (rollenspel), waarin men zich gedurende het ganse jaar inleeft in een bepaalde rol en vanuit die rol de behandelde problematiek bespreekt. Samen met jongeren uit de scholengemeenschap, bogen onze parlementsleden zich reeds gedurende vele schooljaren over allerhande zeer uiteenlopende thema's.

'Spelenderwijs' maken de deelnemers zich allerhande attitudes, vaardigheden en kennis eigen die aansluiten bij de vakoverschrijdende eindtermen (VOET).
Discussietechnieken, anticiperen op argumenten, opzoeken en analyseren van ingewonnen informatie (onderzoekscompetenties), het zich leren inleven in standpunten van anderen, een genuanceerde houding leren aannemen, een eigen mening leren vormen/verwoorden/bijschaven, ... zijn slechts enkele doelstellingen die we met dit ervaringsgericht rollenspel trachten te bekomen.

Foto's over deze bijeenkomsten vind je terug bij reportages .

Voorstelling van het thema van dit schooljaar 2016-2017


’De wereld is van ons!’ En of! Maar is het een wereld die wij willen?
Eentje waarin we een festival van crisissen beleven: een voedselcrisis, een ecologische crisis, een sociale crisis en een crisis in de democratie! Het goede nieuws is dat we er iets kunnen aan doen.

Misschien moeten we kijken naar wie wat bezit en hoe de economie georganiseerd is.

Zoals altijd bekijken we deze wereldproblematiek vanuit het economische, ecologische en sociale standpunt:
- Wie bezit de wereldeconomie?
- Intellectueel bezit is de grootste rijkdom
- Wie bezit de aarde?
- De deeleconomie: de weg naar een duurzame wereld?
- De circulaire economie of is dit net een belemmering voor de zgn echte economie?
- De relatie tussen bezit, status en geluk
- Zijn er grenzen aan bezit?
- Bezit en macht?
Meer dan gesprekstof genoeg! Het belooft inhoudelijk een zeer boeiend en leerrijk jaar te worden.

Terug naar boven